آشنایی هنرمندان خارجی با فرش ایرانی

آشنایی هنرمندان خارجی با فرش ایرانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آئین گشایش نمایشگاه “حکایت بافته‌ها” با حضور کاترین میسان، هنرمند فرانسوی، دکتر اصغر جوانی، استاد دانشگاه هنر اصفهان و همچنین مسئولان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به میزبانی موزه‌ هنرهای معاصر برگزار شد.

نمایشگاه آثار تاپستری حکایت بافته‌ها از ۱۴ آذر در محل گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان افتتاح شده و به مدت یک ماه مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می گیرد. کاترین میسان متولد ۱۹۵۶ در پاریس (فرانسه)، ساکن و مشغول به فعالیت هنری در پاریس بوده که با استفاده از الیاف گیاهی، صنایع‌دستی می‌بافد.

تاپستری ‌به پارچه‌هایی گفته می شود که بر مبنای گلیم‌بافت تهیه شده باشد و شیوه ساده موسوم به گلیم‌بافت در نساجی به آن معناست که پودها روی تارها را بپوشانند و نقوش گوناگون ایجاد کنند.

زندگی میسان و تأثیرش بر آنچه او امروز هست!

نشست تخصصی نمایشگاه “حکایت بافته ها” نیز با حضور “کاترین میسان” هنرمند آثار و دکتر “اصغر جوانی” استاد گروه نقاشی دانشگاه هنر اصفهان در سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد؛ در این نشست، کاترین میسان، هنرمند فرانسوی پیش از آنکه درباره آثارش صحبت کند، به ارائه تاریخچه‌ای از زندگی و البته آنچه بر او گذشته، بپردازد.

میسان، هنرمندی است که اتفاقات دوران جوانی و مرگ پدر، تأثیرات عمیقی بر روحیه او بر جای گذاشته و به گفته این هنرمند، باعث شده که به هنر روی آورد.

چگونگی آشنایی میسان با فرش ایرانی

کاترین میسان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه پیشینه آشنایی من با این نوع هنر در دوران کودکی‌ام است، گفت: آشنایی من با هنر فرش در ایران به زمان کودکی‌ام باز می‌گردد که بر فرش‌ها و گلیم‌های ایرانی راه می‌رفتم و با آن‌ها انس گرفته بودم.

وی با اشاره به دوران تحصیل و بی‌تفاوتی‌اش به درس گفت: دوره تحصیل برای من اصلاً جذاب نبود و هیچ موضوعی من را به خواندن درس در آن دوران جلب نمی‌کرد.

نقش هزار و یک شب در شکل‌گیری شخصیت هنری میسان

این هنرمند فرانسوی تصریح کرد: من در زمان تحصیل علاقه‌ بسیاری به ادبیات، موسیقی و نقاشی داشتم که این علاقه من را بیشتر به سمت خود جذب می‌کرد. یکی از داستان‌هایی که بسیار ذهن من را به خود مشغول کرده بود، داستان هزار و یک شب بود و در واقع، با خواندن این داستان، حس خوبی در من زنده شد.

وی با اشاره به زمان مرگ پدر و تأثیر این موضوع بر زندگی او تصریح کرد: در زمان فوت پدرم، متوجه شدم که فرد مفیدی نیستم و باید از این زمان به بعد فعالیت‌هایی داشته باشم تا پدرم به من افتخار کند. در آن زمان بود که به این نتیجه رسیدم برای موفقیت باید فعالیتی داشته باشم تا مسیر زندگی مرا تغییر دهد.

اتفاقی که سبب شد، میسان به هنر روی آورد

میسان با بیان اینکه امیدوارم امروز پدرم به دلیل مسیری که اکنون پس از چند سال طی کرده‌ام، به من افتخار کند، افزود: در آغاز من بر روی دارهای کوچک شروع به بافتن کردم، سازه‌هایی شبیه به دارهای قالی که در حال حاضر هم در ایران وجود دارد.

وی درباره نحوه فعالیتش در این هنر نیز بیان کرد: من برای خلق آثار خود، بدون هیچ ایده‌ای شروع به فعالیت می‌کنم و ابتدای خلق این آثار با انتخاب رنگ‌ها شروع می‌شود.

این هنرمند فرانسوی درباره اینکه چگونه از رنگ در آثارش انتخاب می‌کند، خاطرنشان کرد: انتخاب رنگ در خلق آثار هنری برای من بسیار هیجان‌آور است و این موضوع برایم اهمیت قابل توجهی دارد.

نمایشگاه “حکایت بافته ها” تا ۱۴ دی ماه در محل موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپا خواهد بود. علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ و ۱۵ تا ۱۸ به محل موزه واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

یک دیدگاه