در خرید فرش خوب به چه نکاتی باید توجه کنیم

در خرید فرش خوب به چه نکاتی باید توجه کنیم

برای خرید یک فرش خوب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای خرید فرش شما باید ابتدا به سبک زندگی و عادت های روزمره و میزان رفت و آمد، سلیقه ی فردی و سطح مالی خانواده تان دقت کنید. البته اینها ویژگی هایی است که ظاهر امر را انتخاب و ایجاد می کند.

اما خرید فرش خوب معیارهایی دارد که در ادامه به تفکیک در خصوص ویژگی ها و معیارهای مختلف که هنگام خرید فرش باید رعایت شود صحبت می شود.

به طور کلی باید به این نکته توجه کنید که انتخاب کفپوش مناسب برای خانه یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید رعایت شود.زیرا اگر کف پوش شما، نرم و گرم باشد آرامش و راحتی هنگام راه رفتن بر روی آن از پا به کل بدن انتقال می یابد.

فرش دستباف

 فرش دستباف تنها کف‌پوشی است که بر اثر پا خوردن، نور و شست‌وشو زیبایی‌های آن مضاعف گردیده و هیچ‌گاه چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد که این یکی از ویژگی‌های فرش دستباف است. به‌خصوص اگر که فرش دستباف با استفاده از مواد رنگ‌زای طبیعی رنگ شده باشد. فرش دستباف هر چه بیشتر پا بخورد و هرچه بیشتر بماند، ارزش مالی و هنری‌اش بیشتر می‌شود.

در بافت فرش دستباف از  الیاف طبیعی استفاده شده است. به همین دلیل هم در تابستان سرد است و در زمستان گرم، اما فرش ماشینی به خاطر مواد پلاستیکی‌اش این ویژگی را ندارد. به یاد داشته باشید برخی الیاف مصنوعی برای کودکان حساسیت‌برانگیز و برای بیماری‌هایی مانند آسم هم مضر است. اما الیاف طبیعی در فرش دستباف حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. فرش دستباف با توجه به استفاده از پشم، ابریشم و پنبه به‌عنوان مواد اولیه در قالی دستباف الکتریسیته‌ی ساکن تولید نمی‌کند. جذابیت دیگر فرش دستباف طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و آرامش‌بخش آن هاست که با هر سبک و سلیقه ای متناسب است.

لیستی از نکات لازم هنگام خرید فرش

۱- هنگام خرید فرش مشخص کنید که این فرش باید کدام قسمت از منزل شما را بپوشاند و ابعاد ان باید به چه مقدار باشد؟

به این معنا که شما دوست دارید کل مساحت اتاق شما با فرش پوشیده شود یا اینکه مایلید که فرش تان با دیوار فاصله داشته باشد و کناره های ان خالی باشد.

امروزه فرش ها به گونه ی دوم در منزل و فضا به کار می رود. زیرا زیباتر است.

۲- فرشتان را در نور طبیعی بررسی کنید که تمام طول فرش دارای رنگ یکسان باشد.

۳- پرز فرش باید درخشان نرم و انعطاف پذیر باشد. با دست کشیدن روی فرش اگر پرزهای ان از جنس اکریلیک باشد، پرزهای فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد میشود و اگر غیر از ان باشد حالتی چسبناک دارد که دست شما به راحتی از روی ان عبور نمیکند.

۴- با بررسی پشت فرش گره های ان را میتوانید در عرض و طول بشمارید و به این طریق صحت اطلاعات شانه و تراکم برایتان مشخص می شود.

شانه به تعداد گره های بافته شده در یک متر از راستای عرضی فرش و تراکم به تعداد گره های بافته شده در یک متر راستای طولی فرش گویند.

۵- طرح و نقشه ی فرش را بررسی کنید که زدگی و تکرارشدگی نداشته باشد.

۶- از تجارتخانه های معتبر فرش تان را سفارش دهید.

یک دیدگاه