نگهداری ۱۰۲ تخته فرش ۵۰۰ ساله در موزه فرش حرم مطهر رضوی

نگهداری ۱۰۲ تخته فرش ۵۰۰ ساله در موزه فرش حرم مطهر رضوی

مدیر موزه فرش حرم مطهر رضوی گفت: در این موزه ۱۰۲ تخته قالی و قالیچه نفیس از دوره صفویان تاکنون نگهداری می شود.
عبدالحسین ملک جعفریان در برنامه سه شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: این فرش ها که از نفیس‌ترین شاهکارهای هنری در این زمینه است در این موزه در معرض بازدید عموم قرار داده شده است.
وی با بیان این که فرش همواره نقش مهمی در فضاهای معماری حرم مطهر رضوی داشته است ادامه داد: از فرش ها برای مفروش کردن حرم مطهر رضوی، بیوتات متبرکه و پرده محافظ بر مبادی ورودی استفاده می شده که تا به امروز نیز کاربری خود را حفظ کرده است.
مدیر موزه فرش حرم مطهر رضوی گفت: قدیمی ترین فرش‌های موجود در موزه فرش حرم رضوی متعلق به دوره صفویه است اما پیشینه استفاده از فرش در حرم مطهر رضوی به پیش از دوره صفویه بازمی گردد.
ملک جعفریان افزود: این موزه با داشتن سه طبقه فضای نمایشی و یک طبقه که به مخزن اختصاص داده شده است در زیربنایی به مساحت شش هزار و ۶۴۷ مترمربع یکی از بزرگ ترین موزه‌های تخصصی فرش جهان به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ریزبافت ترین فرش جهان با یک میلیون گره در ابعاد ۱۸ در ۲۴ سانتی مترمربع در موزه فرش حرم رضوی نگهداری می‌شود که در نوع خود بی نظیر است.
مدیر موزه فرش حرم مطهر رضوی گفت: این موزه شامل مجموعه‌ای غنی از قالی‌های نفیسی است که طی دوره‌های مختلف توسط ارادتمندان امام رضا (ع) هدیه یا توسط آستان قدس رضوی برای استفاده در حرم مطهر و بیوتات آن خریداری شده است.
ملک جعفریان به تشریح جزئیات قالیچه «محرابی باغی» که در این موزه رونمایی شد پرداخت و افزود: این قالیچه که یکی از قدیمی ترین قالیچه‌های جهان است به دوره صفویه تعلق دارد و در کرمان توسط «محمد امین کرمانی» در ابعاد ۱۴۱ در ۱۱۲ سانتی مترمربع بافته شده است.
وی اضافه کرد: جنس این قالی و تار و پود آن از پنبه، ابریشم و پرز و رج شمار است که در زمره قالی‌های تلفیقی به شمار می‌رود و متشکل از سه قسمت اصلی یعنی متن قالی، لچک ها و حاشیه بوده است و با طرح خلاقانه اش جزو آثار منحصر به فرد موزه به حساب می‌آید.
مدیر موزه فرش حرم مطهر رضوی در پایان افزرود: متن قالیچه که به عنوان سجاده از آن استفاده می شده به صورت باغی طراحی شده است که به وسیله دو نهر آب به چهار قسمت تقسیم شده و هر قسمت از آن به انواعی از درخت ها، درختچه‌ها و بوته‌ها با گل های رنگارنگ و پرندگان مزین شده که این نقوش، نمادی از باغ‌های بهشتی است.

منبع: مرکز ملی فرش

یک دیدگاه