آیا با اصول نگه داری فرش دستباف آشنا هستید؟

آیا با اصول نگه داری فرش دستباف آشنا هستید؟

فرش دستباف یکی از زیباترین هنرهای این مرز و بوم است که باید با اصول نگه داری فرش دستباف آشنا باشیم. فرش دستباف با نقش و نگار فوق العاده خود به هر خانه ای حال و هوایی خاص می بخشد. برای نگهداری این هنر زیبا و چشم نواز باید اصول نگه داری فرش دستباف را رعایت کنیم تا عمر فرش بیشتر شود.

چه عواملی باعث آسیب رسیدن به فرش می شود؟

عوامل غیر زنده یا عوامل محیطی

در درجه اول بهترین نقطه منزل را برای پهن فرش دستباف انتخاب کنید. فرش دستباف بهتر است بر روی سطحی صاف که از جنس سرامیک، سنگ، پارکت یا موزاییک است پهن شود. رطوبت، گرد و خاک، نور، گرما، فشارهای فیزیکی، گچ و آهک باعث آسیب جدی به فرش دستباف می شود.

عوامل زنده

از عوامل زنده می توان از موش، حشراتی مانند: بید، جیرجیرک، موریانه، سوسک حمام، سوسک قالی عواملی هستند که موجب از بین رفتن فرش می شوند.

قراردادن وسایل سنگین

برای محافظت از فرش دستباف بهتر است از قرار دادن وسایل بسیار سنگین مانند: پایه های مبل بر روی فرش خودداری کنید زیرا که باعث تغییر شکل فرش خواهد شد.

جلوگیری از ساییدگی

برای جلوگیری از ساییدگی فرش هر چند وقت یکبار آن را بچرخانید و به سمت دیگری پهن کنید.

تابش نور خورشید

تابش نور خورشید بر روی فرش باعث کم رنگ شدن و به قولی رنگ پریدگی فرش خواهد شد. سعی کنید از پرده های ضخیم و یا زیر پرده استفاده کنید و یا فرش را با روفرشی بپوشانید تا نور خورشید آسیبی به فرش نزند.

رطوبت

رطوبت یکی از عواملی است که سلامت فرش را به خطر می اندازد. رطوبت ممکن است از گلدانی که بر روی فرش قرار دارد به فرش منتقل شود. پس بهتر است گلدان ها در جایی دورتر از فرش قرار گیرد.

نظافت فرش دستباف به چه شکلی باید صورت گیرد؟

بید زدگی فرش دستباف یکی از عوامل شایع در مورد فرش است. از عواملی که باعث بید زدگی می شود تمیز نکردن و جارونکرد فرش به صورت منظم، یا قرار گرفتن برخی از نقاط فرش در برابر گرد و خاک و یا در مکان تاریک که این عوامل مکانی مناسب را برای تغدیه و تخم گذاری بید خواهد بود.
در مورد شستشوی فرش باید گفت هرچقدر فرش دستباف کمتر شسته شود عمر آن بیشتر خواهد شد. توصیه می شود اگر در منزل کودک خردسال و یا حیوان خانگی دارید حتما از روفرشی استفاده کنید تا آسیب کمتری به فرش شما برسد.
بهتر است اگر لکه ای بر روی فرش شما ایجاد شد هر چه زودتر آن را تمیز کنید زیرا که هر چقدر لکه کهنه تر شود پاک کردن آن سخت تر خواهد شد. سعی کنید هنگامی که قصد جاروبرقی کشیدن بر روی فرش را دارید قدرت مکش آن را کمتر کرده و از برس نرم برای فرش استفاده کنید تا آسیبی به فرش نرسد.

آیا می دانید چگونه فرش را در انباری نگه دارید؟

یکی دیگر از اصول نگه داری فرش دستباف، روش درست نگه داری آن در انبار است. اگر فرش دستبافی دارید که بلا استفاده است و می خواهید آن را در انباری منزل خود قرار دهید قبل از هر کاری رعایت چند نکته ضروری است:
۱- قبل از انبار کردن فرش اگر جایی از فرش آسیب دیده بهتر است آن را ترمیم کرده و سپس انبار کنید اگر کوتاهی در این مورد صورت گیرد، آسیب بیشتری به فرش وارد خواهد شد.
۲- بر روی فرش یک پارچه نخی یا کتان قرار دهید.
۳- داخل فرش از مواد ضد بید مانند تنباکو و نفتالین استفاده کنید، البته این مواد باید هر چند وقت یکبار تعویض شود تا اثر خود را از دست ندهد.
۴- در صورت بزرگ بودن فرش به کمک ۳ نفر، فرش را لوله کنید تا فرش به صورت منظم لوله شود و فرش از اطراف بیرون نزده و تا نخورد.
۵- فرش را در محیطی به دور از عوامل آسیب زا مانند رطوبت، حشرات، نور، گردو خاک و جایی که تهویه هوای مناسبی دارد قرار دهید.
۶- از تا زدن فرش خودداری کنید زیرا که این کار فشار بر روی جاهای تا خورده وارد کرده و  به قولی فرش می شکند.
۷- از چسب زدن به ریشه های فرش جهت جلوگیری از آلودگی خودداری کنید؛ چرا که این چسب ها به راحتی حتی در قالیشویی ها پاک نمی شوند. سعی کنید دو سر ریشه های فرش را گره بزنید تا فرش شکافته نشود. در ضمن، خود ریشه ها را در حد ممکن، داخل پارچه یا چرم گذاشته، آنها را بدوزید تا ریشه ها محفوظ بمانند.

چگونه گودی به وجود آمده در فرش دستباف را برطرف کنیم؟

همان طور که قبلا هم اشاره شد، گذاشتن وسایل سنگین مانند مبل، بوفه، تخت و … بر روی فرش ممکن است باعث گود افتادگی در فرش دستباف شود. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است یک تکه یخ را روی گودی فرش قرار دهید و صبر کنید تا یخ آب شود و پرزها به حالت طبیعی خود باز گردد، سپس با یک برس فرش را برس بکشید.

چگونه فرش دستباف را ضد عفونی و جلا دهیم؟

گاها در میمهمانی ها افراد با کفش کثیف داخل منزل می شوند. اگر شما فرزند کوچک دارید و یا نگران تمیزی فرش خود هستید برای این کار یک راهکار ساده و سریع وجود دارد؛
– فرش را با جارو برقی جارو کنید.
– با یک دستمال حوله ای که با سرکه سفید و آب آغشته شده بر روی تمام سطح فرش بکید. فقط دقت کنید مقدار سرکه زیاد نباشد تا به فرش شما آسیبی وارد نکند و آب هم سرد باشد تا تداخل رنگ صورت نگیرد. با این دوکار ساده فرش شما هم جلا پیدا کرده و هم ضد عفونی می شود.
فرش دستباف چه کهنه و چه نو یک هنر منحصر به فرد است که با رنگ های زیبا به فضای خانه های ما گرمی می دهد. پس در حفظ هرچه بیشتر آن بکوشیم.

یک دیدگاه